Aż 62% klientów odkłada część zakupów na okres wyprzedaży Black Friday. Z badania PayPo wynika również, że ponad połowa Polaków (56%) oszczędza pieniądze z myślą o większych zakupach w tym czasie. Pomimo spowolnienia gospodarczego i rosnącej inflacji, w tym roku Polacy byli gotowi wydać więcej niż zakładali, jednak planowali zakupy z wyprzedzeniem.
Według IdoSell, w 2023 roku konsumenci podczas Black Friday głównie dokonywali zakupów w sklepach internetowych. Stanowiły one prawie 60% wszystkich zamówień.



Zainteresowanie Black Friday w Polsce wzrasta z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej. Ale co dokładnie oznacza to dla sektora handlowego?
Wyprzedaże na Black Friday wpisują się w strategię FOMO (ang. Fear of Missing Out), czyli strachem przed przegapieniem czegoś ważnego lub atrakcyjnego. Jest on związany z potrzebą unikania wykluczenia społecznego. FOMO zwiększa również naszą podatność na wpływ autorytetów i liderów opinii, którym ufamy.
Ta strategia jest skuteczna, ponieważ wpływa na emocje i motywacje zakupowe odbiorców, skłaniając ich do szybkiego i impulsywnego działania.
⏳Oferty limitowane czasowo lub ilościowo budzą poczucie pośpiechu i wyjątkowości. Dlatego odbiorcy łatwo ulegają takim hasłom jak: “Ostatnia szansa! Oferta ważna tylko do końca dnia!” lub “Pozostały tylko 3 sztuki w tej cenie!
🗣️Wykorzystanie opinii i rekomendacji innych użytkowników, pokazuje, że dana usługa lub produkt jest popularny i pożądany. Przykładem może być komunikat “Ten produkt kupiło już 1000 osób!” lub “Zobacz, co o nas mówią nasi klienci!”.
🔝Tworzenie poczucia rywalizacji i porównywanie z innymi pobudza ambicję i dążenie do bycia lepszym. Tu często pojawia się komunikat “Dołącz do grona najlepszych! Zostań liderem rankingu!”
Warto pamiętać, że strach to jedna z podstawowych emocji, która aktywuje układ limbiczny, aby chronić nas przed zagrożeniami i mobilizować do działania. Pobudza również wydzielanie adrenaliny i kortyzolu – hormonów stresu, które zwiększają koncentrację i gotowość do walki lub ucieczki. A to sprawia, że nasze decyzje są wówczas bardziej emocjonalne i impulsywne.
Strategia strachu w marketingu może mieć negatywne skutki w postaci zwiększenia poziomu stresu, obniżenia poziomu satysfakcji oraz poziomu zaufania. Jeżeli nie chcesz, aby Twoja marka utraciła swoją reputację, stosuj strategię FOMO z umiarem i zgodnie z zasadami etyki. W tym przypadku dużym wsparciem jest prawo wymagające prezentacji najniższych cen przed promocją.